natur9 - naturligvis!
Vi ser på læseplanen for de fælles naturfag i 7. - 9. klasse og FP9
Brug menuen ude til venstre for at komme videre via links.
De forskellige fokusområder er under opbygning og vil blive gennemarbejdet i forbindelse med undervisningen i det kommende skoleår.
400 | Indledning, intro, info, oversigt, index, prolog Undervisningsministeriets udfordring, læseplan, rammer og perspektiv |
||
410-418 |
Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer Vand som resource Dette fokusområde er gennemprøvet i både 7. og 9. klasse på Vejlefjordskolen. I 9. klasse har vi flere øvelser med, idet vi kører en kemi vandanalyse med otte forskellige ioner. |
||
420-428 |
Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer |
|
|
430-438 |
Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Dette fokusområde passer til både 8. og 9. klasse. |
|
|
440-448 |
Landbrug og produktion Dette emne passer i læseplanen for 8. klasse, altså fysik8.dk. Der er tale om produktion i landbruget, produktion af madvarer, naturens kredsløb, økologi m.m. Det hele kan ses som en baggrund for emnet "Mad og Mennesker". |
||
450-458 |
Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Et emne om lys, varmebølger, radiobølger, microbølger, UV-lys, røntgen og radioaktivitet. Dette emne bør være med i læseplanen for 9. klasse. Det er en god anledning til at lære, hvad radioaktivitet er. Kig nærmere på fysik9.dk og se, at der er flere øvelser med der en på natur9.dk. |
||
460-468 |
Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår Vi prøver at sætte fokus på det nyeste inden for teknologi, helt præcist fra år 2000 og fremefter. Brug evt. noget fra fokusområderne om metaller eller energi. |
||
470-478 |
Mad og mennesker Dette fokusområde kører vi i 9. klasse på Vejlefjordskolen. Emnet er en del af læseplanen for fysik9.dk. |
||
480-488 |
DINO science Dette emne passer også godt i en emneuge. |
||
490-498 |
Metaller Dette fokusområde kører vi i 8. klasse på Vejlefjordskolen. Emnet er en del af læseplanen for fysik8.dk. |
Her nævnes de officielle seks fællesfaglige fokusområder
-
- Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
- Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer
- Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan
- Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår
- Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår
Man skal igennem alle ovennævnte fokusområder i løbet af 7. - 9. klasse. Der er ikke noget krav på, hvor lang tid man bruger på dem. I 9. klasse skal man opgive mindst 4 fællesfaglige fokusområder til naturfagsprøven FP9 i juni måned.
Fra april til juniHer er en af de første videoklip på youtube.com om den nye prøve i naturfag. Videoen viser aktiviteter fra foråret frem til FP9 i juni måned. |
||
De nye færdigheds- og vidensmålSe de nye færdigheds- og videns- mål efter 9. klassetrin. Der er brugt brede formuleringer, og nogle klassiske detaljer er helt forsvundet. Der er målene til alle naturfag: Biologi, geografi, fysik og kemi. Det hele er sat op i A3-format. Skriv dem ud for at få det store overblik. De ser sådan ud > > > Kig forbi på emu.dk og bliv klogere. |
||
Her er nogle planer . . . 7. klasse, fysik7.dk Danmarks vandforsyning samt vores spildevand; vandets kredsløb. Udledning af stoffer i atmosfæren, kvælstofs og kulstofs kredsløb. Skemaerne her til højre kommer fra emu.dk. Der er tale om en masse emner, som mange af vore elever ikke har mulighed for at vurdere. Der er flere steder tale om gymnasieniveau. |
||
8. klasse, fysik8.dk Danmarks energiforsyning, elforsyning Metallers forekomst, egenskaber, forarbejdning og anvendelse Dinosaurerne, DINO science Nogle skoler vil fokuserer på: Bæredygtig produktion, dansk landbrug |
||
9. klasse, fysik9.dk Radioaktivitet i dagligdagen, på hospitalet og i industrien Mad og mennesker; fordøjelse, fotosyntese, respiration Nogle skoler vil fokusere på: Teknologiens betydning for levevilkårene |
||
Her kommer et forslag fra en skole i det østlige Jylland. Se illustrationen i stor størrelse. Dobbeltklik, eller højreklik - alt efter hvilken browser, du bruger. > |
||
Der er lavet en side med opdateringer fra flere kloge hoveder, bl.a. lærerforeninger. Der er meget at se på, og der er forsøgt at forenkle stoffet. Her nævnes også de seks fællesfaglige fokusområder:
|