Introduktion til emnet . . .

Magnetisme og elektricitet

Opdagelser og opfindelser har banet vejen

Det hele begyndte for ca. 200 år siden . . .

  • I Italien var der en, der opfandt batteriet, se voltasøjlen til højre.

  • En dansker opdagede magnetfeltet rundt om en strømførende ledning.

  • En englænder blev inspireret og opdagede, at man kan lave strøm med en magnet og en spole.

Og så var grunden lagt for anvendelsen af elektricitet. Snart kom det til at gå rigtig stærkt. Vi fortsætter. Vi er ikke til at stoppe!

 

       

 

Vi er glade for elektricitet

De store byer ligger badet i lys. Hong Kong er ingen undtagelse. Vi bruger rigtigt meget elektricitet, ikke bare for at klare hverdagen, men også til at skabe stemning og hygge.

 

Vi har gjort os afhængige af elektricitet

Elektricitet er en vigtig del af det moderne samfund. Vi kan ikke leve uden. Et godt eksempel er mobiltelefonen. Vi går rundt med elektricitet i lommen 24-7.

Køkkenet er fuld af elektriske apparater: Ovnen, komfuret, køleskabet, opvaskemaskinen, kogekedlen, brødristeren osv.

Inde i stuen kan vi fortsætte med fjernsynet, DVD-afspiller, musikanlægget, playstation m.m.

Så er der vaskemaskine, tørretumbler, fryser og støvsuger.

Der er næsten igen ende på listen over hverdagens elektriske apparater.

 

 

Elektricitet kan bruges om et fællesfagligt fokusområde 

Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

  • Biologi:  Vi har elektricitet i kroppen. Nervebanerne er det eksempel. Hjerneaktivitet.Nervebanerne er isoleret med fedt.
  • Biologi:  Hjertet styres elektricitet fra en såkaldt sinusknude. En pacemaker kan styre et hjerte; et eksempel på elektronik til gavn for mennesker.
  • Geografi:  Danmarks infrastruktur, hvor vi har eldrevne tog og metro, elkraftværker og forsyningsnet.
  • Fysik:  Det elektriske kredsløb, elektronik m.m.
  • Kemi:  Batterier er kemisk energi.

Nyheder maj 2020

04 madmensk dump

Undervisning
kører igen

9. klasse er i skole igen, og vi kigger en sidste gang på de fællesfaglige fokusområder. Eleverne skal forberede sig på at fremlægge foran videokamera, som agerer censor, der ser og hører alt. Den rigtige censor kommer jo ikke, så vi kan afholde FP9.
Se vores fokusområder. Klik her.

forurening01

Fjernundervisning
på Vejlefjordskolen i 7.-9. klasse

Vi har om teknologi her i maj måned 2020. I denne uge ser vi nærmere fysik, og der er sket rigtig meget siden år 2000. Følg med og vær nysgerrig.  Klik her.

460 celletitel

Cellen er unik

Dyrecellen og plantecellen har både ligheder og forskelle. Kik lige på denne enkle præsentation af cellen, DNA og gener.  Klik her.