Forbrænding af sukker

Mange advarer mod brugen af sukker. Der bliver lagt afgift på slik og sodavand for at begrænse salget. Nogle tror endda, at sukker er giftigt.

Faktisk kører vi på sukker! Vi forbrænder druesukker ude i cellerne. En række af enzymer nedbryder sukker-molekylet til vand, kuldioxid og varme-energi.

60% af vores mad bliver til kropsvarme. 13% bliver brugt til hjerneaktivitet. Vi bruger meget energi uden at røre en finger!

Her er 2 nemme forsøg, men du kan nu lære meget af dem alligevel.
 

Forsøg 1:   Påvis vand i udåndingen

Prøv at ånde ind i en kolbe. Der kommer vanddamp på glassets inderside. Der er vanddamp i udåndingsluften. Vandet forlader også kroppen som sved og urin.

Forsøget viser vand, et element af respirationen. Når vi forbrænder druesukker ude i cellerne, kommer der vanddamp, kultveilte og varme. Og det er en proces, hvor der indgår ilt.

Formlen er enkel og ser således ud . . .

Energien opleves som kropsvarme. Har du lidt humor, så læg et par fingre på panden og mærk varmen!

 

Forsøg 2:   Påvis kultveilte i udåndingen

Det er nemt at påvise CO2 i udåndingen . . .

   •   Kom lidt mættet kalkvand i en kolbe

   •   Ånd ind i den

   •   Hold en hånd over kolbens åbning

   •   Ryst vandet rundt i kolben

   •   Observer hvad der sker med kalkvandet

På meget kort tid bliver det mættede kalkvand hvidt. På billedet herover ser du, hvad nogle elever fik ud af det med ovennævnte forsøg. Det er nemt at se kridt i vandet.

Nu må vi lige have styr på reaktionen mellem kalkvand og kultveilte.

      Kalkvand                        +    kultveilte         bliver til            kridt             +     vand

Kemisk salt

Kridt er et kemisk salt. Det består af et metal, calcium og syreresten fra kulsyre, carbonat.

 

Respiration og kulstofs kredsløb

Her er en lille animation, der viser respiration og fotosyntese som en del af kulstofs kredsløb.

kulstofkreds

 

Nyheder juni 2020

04 madmensk dump

Undervisningen
kører igen

9. klasse er i skole igen, og vi kigger en sidste gang på de fællesfaglige fokusområder. Eleverne skal forberede sig på at fremlægge foran videokamera, som agerer censor, der ser og hører alt. Den rigtige censor kommer jo ikke, så vi kan afholde FP9.
Se vores fokusområder. Klik her.

forurening01

Fjernundervisning
på Vejlefjordskolen i 7.-9. klasse

Vi har om teknologi her i maj måned 2020. I denne uge ser vi nærmere fysik, og der er sket rigtig meget siden år 2000. Følg med og vær nysgerrig.  Klik her.

460 celletitel

Cellen er unik

Dyrecellen og plantecellen har både ligheder og forskelle. Kik lige på denne enkle præsentation af cellen, DNA og gener.  Klik her.